Digitální únava zraku – syndrom počítačového vidění

1435

V dnešní době trávíme čím dál tím více času u obrazovek počítačů, tabletů a mobilních telefonů. Pokud s těmito zařízeními trávíte více než 2 hodiny denně, máte velkou pravděpodobnost příznaků spojených s tzv. digitální únavou zraku, často také nazývanou syndromem počítačového vidění CVS (z anglického Computer Vision Syndrom). Typické je rozmazané vidění a unavené oči. Výzkumy ukazují, že některým ze symptomů spojených s digitální únavou zraku, trpí 50-90 % lidí pracujících s počítačem.

O jaké symptomy se vlastně jedná?

Rozmazané vidění

Unavené oči a rozmazané viděníRozmazané vidění se projevuje ztrátou ostrosti vidění a neschopností vidět malé detaily. Rozmazané vidění může být způsobeno neustálým přeostřováním zraku mezi monitorem počítače a klávesnicí. Může být způsobeno také počínající presbyopií, tedy přirozenou, s věkem nastupující ztrátou schopnosti akomodace – zaostřování na blízké předměty. Presbyopie se začíná projevovat někdy od 40 let věku.

Řešením je používat při práci s počítačem speciální počítačové brýle, které jsou navrženy tak, aby umožňovali pohodlné vidění na vzdálenost monitoru, klávesnice a pracovní desky stolu.

Suché unavené oči

Suché a zarudlé očiSuché oči jsou důsledkem nedostatku slzného filmu. Slzný film se obnovuje mrkáním a udržuje oko ve vlhkém stavu. Snížením frekvence mrkání, při práci na počítači, tedy dochází k vysychání oka. Je prokázáno, že při sledování monitoru, mrkáme asi o polovinu méně než při běžném pohledu do dálky. Pokud tedy při pohledu do dálky mrkneme zhruba 12 x za minutu, při práci s počítačem je to pak pouhých 6 mrknutí za minutu, a to je velmi málo na to, aby naše oko obdrželo potřebnou dávku vlhkosti.

Řešením je častější mrkání, použití pravidla 20-20-20, tedy každých 20 minut se na 20 vteřin podívejte na libovolný předmět ve vzdálenosti 20 stop (cca 6 metrů). Pokud budete toto pravidlo dodržovat, významně tím snížíte únavu očí. Pokud budete mít pocit suchých očí i nadále, můžete použít zvlhčující oční kapky, tzv. umělé slzy.  

Bolesti hlavy

Bolesti hlavy Dlouhé dívání se do monitoru, může způsobovat také bolest hlavy. Důvodem je vysoký jas a kontrast monitoru, což způsobuje nadměrné namáhání očí v důsledku oslnění. Podobně může bolest hlavy způsobovat také intenzivní světlo z umělého osvětlení místnosti. Častou příčinou těchto problémů bývají výkonné zářivkové osvětlení instalované na stropě kancelářských prostor.Jak se bránit před škodlivými účinky modrého světla

Řešením je změna nastavení jasu monitoru na nižší intenzitu a přizpůsobení velikosti písma. Omezení silných zdrojů světla jako jsou stropní zářivky a jejich nahrazení zdroji světla rozptýleného, teplého odstínu a pokud možno umístěného dole na podlaze (stojací lampy).

Dvojité vidění

dvojité a rozmazané viděníDvojité vidění, neboli diplopie, je vnímání dvou obrazů jediného objektu. Tento problém může být důsledkem dlouhého a upřeného pohledu na monitor počítače. Nicméně dvojité vidění může být také důsledkem závažného neurologického problému.

 

Řešením je návštěva očního lékaře a důkladná kontrola zraku.

Bolesti krční páteře a zad

Bolesti zad jsou také příznakem práce s počítačemPříčinou těchto bolestí je většinou špatná ergonomie pracoviště. Monitor by měl být v ideální vzdálenosti 60 cm od oka a svou horní hranou v úrovni očí. Pokud tomu tak není, nutí Vás Vaše oči tyto nesrovnalosti kompenzovat nepřirozenou polohou hlavy.

 

Řešením je správné držení těla. Nastavte si monitor počítače do vzdálenosti 60 cm, a tak, abyste jej měli umístěný přímo před sebou, tedy zhruba v úrovni očí. Důležité je také uvědomit si jak u počítače sedíte, zvolit správnou výšku desky stolu a mít správně nastavenou židli.

Důležité je také navštěvovat pravidelně Vašeho očního lékaře a optometristu a mít vždy správné brýle vzhledem k Vaší oční vadě. Brýle by měli být opatřeny kvalitní antireflexní povrchovou úpravou, ideálně pak také filtrem modrého světla.

autor článku: Pavel Macenauer